Citroen to marka ciesząca się popularnością dzięki komfortowi jazdy, odważnemu designowi i dobremu stosunkowi jakości do ceny. Jednak, jak każda marka, również Citroen nie jest wolny od usterek typowych dla poszczególnych modeli. Warto wiedzieć, na co szczególnie zwrócić uwagę i jakie problemy pojawiają się najczęściej, by szybko reagować i uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, co najczęściej zawodzi w autach tej francuskiej marki.

Zawieszenie hydropneumatyczne i inne bolączki układu jezdnego

Citroen zasłynął z innowacyjnych rozwiązań zawieszenia, takich jak hydropneumatyka, stosowana w starszych modelach (np. C5 I generacji). Choć zapewnia wyjątkowy komfort jazdy, z czasem może powodować problemy – m.in. nieszczelności w układzie, awarie pomp czy zużycie sfer. W nowszych modelach stosowane jest już klasyczne zawieszenie, ale i tu pojawiają się typowe usterki: wybite tuleje wahaczy, luzy w łącznikach stabilizatora czy wycieki z amortyzatorów. Dość często użytkownicy skarżą się również na przyspieszone zużycie elementów tylnej belki w modelach takich jak Berlingo czy C3 Picasso. Regularne przeglądy i szybka reakcja na pierwsze objawy stuków lub nierównej pracy zawieszenia mogą uchronić przed poważniejszymi awariami –nasz serwis Citroena w Warszawie pomaga diagnozować i naprawiać tego typu problemy na co dzień.

Usterki elektryki i elektroniki – typowa francuska przypadłość

Jednym z częściej zgłaszanych problemów w samochodach Citroen są awarie systemów elektrycznych i elektronicznych. Dotyczy to m.in. centralnego zamka, elektrycznych szyb, systemów multimedialnych czy czujników (ABS, ESP, czujniki ciśnienia w oponach). W wielu modelach zdarzają się także problemy z wyświetlaczami lub błędami komputera pokładowego. Często przyczyną jest słaba jakość połączeń, zaśniedziałe styki lub awarie modułów komfortu. Elektronika wymaga specjalistycznej diagnostyki, a bagatelizowanie pierwszych błędów na desce rozdzielczej może prowadzić do poważniejszych awarii.

Silniki i skrzynie biegów – które jednostki są bardziej podatne na usterki?

Choć wiele silników Citroena uchodzi za trwałe (np. 1.6 HDi w odpowiednio serwisowanej wersji), niektóre jednostki mają swoje słabe punkty. Przykładowo, w silnikach benzynowych 1.2 PureTech (szczególnie starszych generacji) występowały problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Z kolei w dieslach 1.6 HDi i 2.0 HDi pojawiają się kłopoty z turbosprężarką, zapychającym się filtrem DPF czy wtryskiwaczami. W modelach z automatyczną skrzynią biegów czasem dochodzi do szarpania lub opóźnionej zmiany przełożeń – co często wynika z braku regularnej wymiany oleju. Podstawą bezproblemowej eksploatacji jest profilaktyka: stosowanie się do zaleceń serwisowych, używanie odpowiednich płynów eksploatacyjnych i diagnostyka przy pierwszych objawach nieprawidłowości.